Tuesday, April 16, 2013

A lecture by Jorge Cham- PHD comics creator


Salam.

Jorge( sebutnya Ho Jay), grad PhD from Stanford university, USA. Bidang neuro robotics.

Lecture nya sgt santai dan penuh dgn lawak jenaka. Dia sgt la cool. Sejam je. Lebih kpd menghiburkan dan agak ringan.

Kesimpulan daripada lecture ni ;

1) phd ni kalau ko nak cepat or lengah2 bergantung pada diri sendri.
2) kita kene cool je apa2 pun sbb, kalau stress lebih2 boleh merencatkan kretiviyi katanya
3) Jorge ni kira sangat menyelami dan sgt menjiwai diri nya ketika buat phd dan dia zahitkan dalam komik. Dan kebanyakan orang rs seperti apa yg dia rasakan.
Bagi aku, perasaan dan pengalaman kita boleh sama tapi cara kita handle bends tu mungkin berbeza. Atau aku terlalu awak untuk ckp bnd ni. Haha.
4) aku rs la kan, 10 org buat phd, semua Akan melalui jalan berbeza. Susah tu biasa. Sebab org selalu omokkan phd tu sebegitu. Persepsi nya mmg sebegitu

Aku pun tak tahu nasib aku mcm mana. Tapi Akan buat sungguh2 dan minta2 Allah bagi yang terbaik.
Dugaan manusia semuanya boleh jadi berbeza-beza. Ujian ni macam2 cara. Boleh jadi dari segi experiment or kehidupan sosial.

See ya!
Wassalam









No comments:

Untuk difikir-fikirkan dan dihayati..

"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya,maka Allah jadikan kekayaannya dalam jiwanya.Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina(iaitu dalam keadaan dirinya mulia).Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya,maka Allah akan letakkan kafakirannya antara kedua matanya.Allah cerai beraikan urusannya,dan dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya(iaitu dalam keadaan dirinya hina)".

(riwayat at-Tirmizi;dinilai hasan oleh al-Albani)