Tuesday, January 26, 2010

salam

harini bermula agak pelik
rasa semcam

bila sampai ofis
siapkan n prepare tuk lecture
tapi still xphm
pukul9 sorang student dh tunggu
dpan pintu
nak tny soklan
dia sms pukul7 lagi nak jumpa

then semua okay
but lecture tuk petang
agak terabur
still aku yg pening

call utm,
surat senat xsiap lagi
person in charge cuti
(asyik2 cuti,tp dia pun manusia biasa gak kn)

then,tghr sket call masuk
motor aku hilang
ntah cam biasa je
abg lupa amik kunci
ok,dah hilang nak wat camne
bukan rezeki
But,tetibe jd xde mood nak ngajar
n nak wat pa pun tak jd
lagipun mtr tu aku xpakai dh skang

nuar ajak lunch aku xnak,
sori weh

gila ke,class ade pukul3
camne ni
ah,kene teruskan prepare notes tu
nak bg paham betul2
tak bleh jd,jd cam serabut

Call ju,ajak lunch
so g mkan ngan nash skali
new fren
masa tu la gelak2
konon cam dpt hilang
perasaaan 'serabut' tu
but,tak jd
nampak senyum,di hati siapa tahu

hello,mtr je pun hilang
dapat claim insurance kan
watpe nak risau

motor tu byk kenangan weh,dt uitm ke utm
ala,bnd dunia pun
xde mende
tapi,aku manusia biasa

aku benci pencuri
tapi Tuhan lebih tahu

Bila bnd2 macam ni terjadi,mesti ayat klise
ada hikmah nya disebalik yg terjd
aku setuju

tapi
i want more
Tuhan,bagilah aku more strength n hidayah
untuk lebih paham

apa itu musibah
apa itu pembalasan
apa itu ujian
apa itu kesabaran
aku terlalu kerdil dan lemah untuk
men'digest' kan bnd2 ni

Ya Allah,ampuni aku,jika ini
adalah sebab dosa yg lalu

apa yg sebbkan aku sedih hr ni:
1-surat senat lambat(taklah sedih,cam hampa sket)
2-MOTOR hilang
3-hari jd kabut,sangat kabut
4-dilambatkan urusan
kdg2 ok,but sometimes it's not workng at all!!

Tuhan menguji manusia,tnpa diduga
Sejauh mna iman mengawal hati
agar sentiasa berprasangka baik
Demi bahagia sekarang dn kemudian hr

selamat tinggal


:( :(

2 comments:

aBi dan uMmi SaLsabiLa sYg said...

itu nisyan dan Dia maha pengampun..tips tenang hati..?nak berkongsi sikitlah..ni pun ustaz n mak yang kasi..
*bngun subuh..amalkan baca yasin..coz yasin ubat penenang jiwa yang besar..kalau tak sempat..mathurat..insyaAllah zikir2nya pasti menenangkan jiwa yang gunah...
*sebelum kluar ke mana2 amalkan doa tolak bala tuk pagi dan etang..insyaAllah..perjalanan seharian dalam pemeluharaan dan perlindungan Allah...
bnyakkan istighfar,thlil dan thmid..insyaAllah..barakallahu alek ya akhi..wasslam..

muzamirmahat said...

thanks!!!

Untuk difikir-fikirkan dan dihayati..

"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya,maka Allah jadikan kekayaannya dalam jiwanya.Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina(iaitu dalam keadaan dirinya mulia).Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya,maka Allah akan letakkan kafakirannya antara kedua matanya.Allah cerai beraikan urusannya,dan dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya(iaitu dalam keadaan dirinya hina)".

(riwayat at-Tirmizi;dinilai hasan oleh al-Albani)