Thursday, March 4, 2010

Salam

Hari ini hari yang sangat panas.Luar dan dalam>hari ini hari yang sangat pelik
aku tak sangka,ia adalah aku ,bersikap macam ni!!mungkin kesbaran dah sampai ke suatu tahap.

Terpaksa tempoh jugak.Demi sebuah cerita,kebenaran dan hak.Bunyi nya macam serius kan,walaupun apa yang aku ceritakan ini,bagi sesetengah orang ia adalah perkara remah dan kecil.Aku terpaksa lakukan nya hari ini.keran esok lusa belum tentu ada untuk kita.Pedulikan apa orang kata.Allah kan ada.Jgn takut dengan sesiap melainkan Allah-ni pesan DR A,thanks.


Aku beranikan diri call HR,terus kepada timbalan pendaftar,En K.Aku dh tak nak berckp dengan staff die yg menyakitkan hati je.Aku Tanya status aku.Bila aku akan dapat offer letter.Selagi tak ada offer letter,selagi tu lah tak boleh daftar dan tak dftra makna nya,tak da gaji.Kesian tak?dah nak masuk 2 bulan lebih bekerja,tapi gaji sebagai yang aku patut dapat,tak dapat.


Semua yang aku jumpa,bagi jawapan selamat untuk lepas tengkuk masing2, ”don’t worry,u akan dpat,selalu nya dapat backdate punya bayaran.”
Perbualan aku dengan En K tu lama,sehingga aku rimas and tak dapat nak cerita kan yang sebenar.Then aku bgtau,senang aku jumpa dia,dia pun suh dtg office dia.
Cara dia bercakap,terangkan semua benda,adalah berkonsep lepass tengkuk sendiri jugak.YElah itu je dia mampu buat, bidang kuasa dia.Aku lebih byk mendengar wlwpun sebenarnya dah tahu n faham semua yang die nk terangkan.tapi,aku tak mahu terganggu dengan apa yang nak aku ceritakan pada dia.


Dia dah buat kesimpulan,that I won’t be paid for the past working months that I ve work for.Aku pun redha dan pasrah.Tapi aku sempat kata padanya,aku memang kecewa sangat2,and kecewa teramat sangat terhdap system pengendalian nak keluarkan offer letter tu,yang sangat terhegeh2,dan sangat lamabt.Aku masa tu sebak gila,hampir menangis,suara pun dah lain.Aku ckap,aku bukan sedih ms tu,tapi aku sangat kecewa dengan sikap mereka.yelah bila si kerdil bersuara,si abang besar rasa,tak sangka die akan berckp macm tu.
tapi satu je,aku nak diorang berubah la,tolonglah.biarlah aku jd orang last yg jd mangsa kelembapan n sikap sambil lewa mereka.Ingat ye,kat akhirat nanti Tuhan tny tanggungjawab kita.

Aku bengang nya bukan apa;
staff yang uruskan surat aku tu,menipu aku..nk tny sket 1 mac bila??tak tau nak ckap apa.jgn janji kalau tak boleh nak tepati.
bersikap kurang ajar,tak mengaku kesalahan
kenapa boss yang kerjanya turunkan tanda tangan ni,selalunya macam tak baca isi nya???main sign je
orang bwh tak buat kerja pon dia tak tahu.

En K mintak maaf kalau ada kesilapan teknikal dlm urusan nya.memang ada pon kan!!!aku???maafkan je lah,senang je kan dia mintak maaf..bukannya kene byr pon cakap”saya minta maaf” kan?btw,bukan nya die yg akan byr gaji aku kan yang untuk lepas2??
and aku bgtau,saya tau manusia ini buat silap,tapi ini soal cepat/lambat dlm tindkn diorg, akan menjejaskan hidup oarng lain!!!!!lebih sekali die mintak maaf.oklah,watpa nak tak maafkan.takde gune dendam kan,tp hati masih sakit.sakit gile beb!!


I left HR ofis lepas shake hand ngan die,then menuju my ofis.Masa tu sedih gile,sedih sangat.kecewa dengan manusia yang akhirnya mengaku buat silap.
Aku masa tu tak tau la tetiba,bercucuran plak air mata tu kuar.Jue pun dtg dgr semua luahan aku,thanks jue.
then I wrote an email to my boss, telling wht had happend n wht I feel, hope she can help.U bayangkan lah,lecturer kerja 2bulan setengah br dapat rm600??u nk makan apa,byr kete pon tak lepas tau,minyak lagi.Sampai hati terhina sebegini.Tapi aku percaya,Tuhan kan kaya.Rezeki dia yg bg bukan boss bagi,bukan HR bagi.Semua dr Allah kan.

kepala pon dah pening,sakit dan macm2..entahlah.Harapnya aku takkan putus asa dengan rahmat Allah.

to all my friends yang support me in +ve or –ve side yang terucap tak terucap,yang doakn,thank u so much..moga kalian berjaya dunia akhirat.
aku sedih kerana aku menangis kerana dunia yg hina ini,yg menjadi kegilaan manusia.aduh..
dunia2,semua manusia main politik,coz lidah kan tak bertulang!!!dasat2..jawblh depan Tuhan nanti ek.

6 comments:

Anonymous said...

k..pasni jgn kite pon kne wat konsep lepas tengkuk k! jgn sibuk2 org sane baik cni baik k..kne kuat sket! taw!(akk sulung nak ckp ni) hehe.hidup ni cam graf tensile gak(sample yg xjd2) hehe.time die nak naik..naikkk je.tibe2 buppp!!!!,,,gedebuk! jatuh! sbb bkn elastic kan,britle..hehe.mule kan hr dgn senyuman(ingt tuh!) jgn msm! n akhirkan hari dgn memaafkan semu org.. insyaAllah sume akan jd ok smule k bro...n ko ptot bersyukur di sekeliling ko bersame dgn org yg masih menyokong ko even -ve..xsume org akn skong kite kan.. yes! rezki tuhan yg bg sooo pedulikan mereka! kite adalah kite! jgn biar ditindas k!

Anonymous said...

muz...sedihnye ak dgr....ko ok?-bobo

muzamirmahat said...

thanks to all!!!really appreciate that!!

hazwanali said...

kalo aku jadi ko, bukan baru hari ni jumpa boss, 1st month lagi dah jumpa..bab2 gaji ni aku sensitip..kalo ko, blh lagi makan..kalo aku,meragut rumputlah xdpt gaji 3bln..SABAR dan TERUS SABAR..

muzamirmahat said...

wan!!!
selagi boleh tahan,tahan!!
sebbaik xbyk rumput kat sini,
kalau tak hbs la rumput tu aku ragut

Anonymous said...

wow so drama air mata...keep fighting...hahahha..terjah sana serang sini tu kan dah kerja ko...so work harder k...-lola-

Untuk difikir-fikirkan dan dihayati..

"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya,maka Allah jadikan kekayaannya dalam jiwanya.Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina(iaitu dalam keadaan dirinya mulia).Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya,maka Allah akan letakkan kafakirannya antara kedua matanya.Allah cerai beraikan urusannya,dan dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya(iaitu dalam keadaan dirinya hina)".

(riwayat at-Tirmizi;dinilai hasan oleh al-Albani)