Monday, July 6, 2009

tembok kesabaran hampir runtuh,tapi...

Setelah lama menyepi dari mengesmaskini blog harini aku menulis juga di bulan rejab yang indah ini.moga-moga semua dirahmati.Terlalu banyak yang ingin ku kongsikan namun lihat sahaja sejauh mana jari-jari mamapu menulis dan otak bertahan membuat flash back.


At this moment I’m working on my master’s project.jalannya sudah nampak.tapi menggapai sebuah keputusan dalam pencariannya amatlah susah,memilukan,menyedihkan ,memenatkan.Mana tidaknya aku rasa telah..entahlah..susahnya nak describe apa yang aku rasa ini.senjata menghadapi semua ini bagaikan tidak dijual di pasaran.akhirnya,kembali padaNya adalah yang terbaik.


Ketika sedih-sedih and geram-geram,entah kenapa semalam waktu pergi MPH aku ‘terbeli’ buku ‘don’t be sad’ siri kedua.siri 1 tinggal di rumah.Memang balik dari lab,aku capai buku tu.tenang sikit jiwa yang merana ini.antara isi kandungan yang aku dah baca yang man berkait rapat dengan apa yang dirasai masa ini :


JANGAN BERSEDIH,KERANA DUNIA TERLALU HINA UNTUK DITANGISI

JANGAN BERSEDIH,KERANA ANDA ADALAH ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH

JANGAN BERSEDIH KERANA SEGALANYA AKAN BERAKHIR


Sedikit penerangannya untuk ayat pertama:

Ibnu Al Mubarak seorang ulama’ terkenal menyukai puisi ini

Wahai orang yang bergembira

di atas penderitaan orang lain

dan selalu memburuk-burukkan masa

apakah kamu orang yang selamat dan terlindungi

atau kamu punya perjanjian kuat

yang mnejaminmu dari hari ke hari

Sesungguhnya kau adalah orang bodoh yang tertipu


Kadangkala terbentuknya sebuah perilaku manusia adalah disebabkan factor persekitaran.Banyak sebab kenapa manusia bersikap positif mahupun sebaliknya. suka menolong,bersangka baik mahupun marah-marah,dengki ,busuk hati,mulut celupar dan sebagainya.Kalau kita sebagai mangsa ataupun orang sekeliling,moga-moga kita akan tabah dan cuba menjadi masyarakat yang memahami dan berusaha melihatnya dari sudut yang boleh dijadikan pengajaran.


Harapnya juga setiap tutur kata yang keluar dari mulut kita semua adalah baik belaka.Kalau kita menghina dan sesuka hati mengeluarkan kata-kata membuat orang terasa hati yang hakikatnya disedari kita sendiri,hentikanlah.Bayangkan suatu hari perkara ini terjadi pada kita.


setiap manusia ada baik buruknya kan.terimalah kekurangan orang lain untuk memperbaiki diri kita ini.Moga suatu hari semua orang akan lebih memahami dan menghormati orang lain.

  • Aku sekarang tengah tunggu filem ‘ketika cinta bertasbih’.Novelnya ku dah habis baca.2episod.sekarang ni tiap2 hari dengar soundtrack dia.best gila.masa tengah baca novel dulu tu,siap pasang lagu die lagi.feeling lebeh!hahaha.lagu paling aku suka ‘menanti cinta’.
  • baru-baru ini,percaya atau tidak aku and GG sanggup beli durian yang pada aku mahal ,sebijik rm16..semata-mata terliur lalu kat pulai belakang tu..tapi rasa dia,subhanallah..sedap gile!IOI ape bnd ntah namanya.
  • ketika balik kampong,rasa bersalah sangat rupa0rupanya aku miss banyak kenduri kawin kawan-kawan sek. rendah dulu..sorry kenkawan.bukan niat tak nak dtg.kekangan waktu dan jarak.
  • sepanjang cuti sem,aku jumpa ramai kawan lama waktu di mrsm n samtkkb..haha.best nya.jumpa hazwan,pise,aspai,fizi (ke genting),nuar,ehsan(pusing2 KL).hazwan buat lawatan gak ke UTM ni..(jaln2 JB n g waterfall dipandu GG.ehheee)
  • Pengalaman jalan2 di Indonesia selama seminggu,amat beerti.betapa bersyukur jadi rakyat Malaysia.
  • bersyukur,akan mula berkhidmat di UiTM inshaAllah bermula Januari 2010.But,are u really sure muzamir ??damn notty question!habis ko nak jadi ape lagi?haha..bila dah tak best nak blah je lah.
  • layan je gambar2 bawah ni yang tak diletak di facebook.
  • limited rupenya nak post pics..nanti2 lah sambung

5 comments:

arelynn said...

sejak bl ko bersastera nie..

muzamirmahat said...

hehe.saje2..boring2
actually lepas bace novel tu

dayangbest said...

alin jangan tak tau...muz tengah mencari anna hapa ntah nama dia lam buku cerita tuh

muzamirmahat said...

anna alfatunnisa'

muzamirmahat said...
This comment has been removed by the author.

Untuk difikir-fikirkan dan dihayati..

"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya,maka Allah jadikan kekayaannya dalam jiwanya.Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina(iaitu dalam keadaan dirinya mulia).Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya,maka Allah akan letakkan kafakirannya antara kedua matanya.Allah cerai beraikan urusannya,dan dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya(iaitu dalam keadaan dirinya hina)".

(riwayat at-Tirmizi;dinilai hasan oleh al-Albani)