Wednesday, February 4, 2009

ADAB DAN KESANTUNAN

ADAB DAN KESANTUNAN

Salam..kali ni nak share sum incidents yg menyentuh sensitivity aku..hehe

Kes1

2 days ago, I went shopping kat tebrau..then,ada satu benda yang aku geram sampai sekarang.Fortunately aku ni ala2 tabah and sakit hati aku tak la meluap sangat.benda ni fasal sensitivity rakyat mesia ni..

Masa nak sembahyang zohor,aku menuju la ke surau..surau n tandas dekat2 la kiranya..kiri ke surau kanan ke tandas..aku terus la ke arah surau,then terserempak sorg mamat ni,berkulit cerah n I expect him maybe non bumiptra la..pakai luar pendek..maybe muslim coz baru kuar surau..(dalam hati kata;owh muslim kot die nih,semyg gak even pakai sluar pendek..maybe muallaf n tak mendalam sgt ilmu nye..)akan TETAPI…rupe2 nye..u know what happen actually?

Bila aku bukak sandal,ada seorg pakcik baru kuar dr surau smbil mengomel..kuang ajr punye budak..ade ke die kencing kat tempat wuduk..huh?owh pakcik tu bg tau aku,mamat tadi dah kencing kat tmpat wuduk..n masuk surau siap pakai kasut lagi..hampeh betul..pakcik tu pon mengomel lagi la..

Die kata its better kalau kau nak semyg,bersihkan la tempat tu dulu..aku pon tak kesah..bersih kan jela..since ade getah pipe..aku sembur la tapak kasut die n tempat die kencing tu..macam s*** jugak la budak tu..ade bebrapa theory nape budak ni kencing kat situ

1.die ni tak tahan n keliru signboard tandas n surau..tapi cam mustahil plak..takkan la tak dapt beza..

2.die memg saja nak mengotorkan tempat suci tu..kalau betul la memg tak tau nak cakap ape..takde adb n sensitivity as Malaysian.

3.die ni jahil sangat kot..n never know about islam..ingat die bleh kencing kat man2 je..

4.n aku mals nak pk org yg takde sensitivity n takde initiative nak men’sensitive’ kan diri..

5.OR mungkin mamt ni bukan Malaysian..hahahaha *teringat cerita zaman rasullulah,ade org kencing kat masjid,then he just let him finish to avoid that guy fr kencing bertabur..then baru bgtau..

Kes2

Aku baru lepas makan malam..masa tgh tgu order tadi..kawan aku nampk cashier tu korek hidung..

Then die tolong cedukkan nasi kitorg after tht..so?tau pe kitrg wat..cancel terus nasi tu..terpaksa menipu dengan mengatakan tak penah makan nasi ayam penyet..”kak,kitorg ingat nasi nya nasi kuning macam nasi ayam tu”..pastu akak tu kata takpelah..hahaha..makan lauk ayam penyet je malam ni..haha

Kak,kalau nak bisnes,jg kebersihan diri betul2 k..restaurant die dah cukup bersih n lawa..Cuma kesantunan je kureng..

And sampai sekrg ni aku n mmbr aku tak makn kat satu restrnt yg first time kitrg pegi,ade sorg pakcik tu,dlam keadaan berhingus sedang menguruskan makanan nye..siap terkuar lagi sikit2..NOOOO!!!hehehe..lari terus

*eh,seswai kah tajuk aku tu ‘adab n kesantunan..macam lari sket cite nye..hahaha..lebih kurang la..

*aku stil pelik nape Libyan ;my classmate kata air smyg aku tak sah bcoz tak basuh seluruh kpala..setahu aku,basuh sket dah cukup..maybe mazhab diorg maliki

*then,Libya guy tu cakap wishing besday to sum1 haram apatah lagi menyambutnya..agak pelik..cume reason nye aku tak Nampak lagi..

C then

8 comments:

dayangbest said...

euwwwwwwww!

tapi cam pelik gak..
takkan kencing dalam tempat wuduk
dia tak rasa pelik ke?

muzamir said...

tu la geram btul aku..!!!
takde akai kot!!

hazwanali said...

sedapnye nasi ayam tu..uwwekk..extra delicious

muzamir said...

sebbaek gg prasann
kalau tak maybe terlebih sedap!!

argggHH!!

Anonymous said...

ntah2 ayam tu pun penyet skali taik hidung...patutla agak sedap...huhuu

muzamir said...

kuang asam ko gg..dah process pon dalam perut..haahha

just forget it!!

cintaleaixora said...

muzamir......
aku pon da wat blog

tgk la...
http://cintaleaixora.blogspot.com/

Anonymous said...

kononnya ko tuh baik la...plzzz...

Untuk difikir-fikirkan dan dihayati..

"Sesiapa yang akhirat itu tujuan utamanya,maka Allah jadikan kekayaannya dalam jiwanya.Allah mudahkan segala urusannya dan dunia akan datang kepadanya dengan hina(iaitu dalam keadaan dirinya mulia).Sesiapa yang menjadikan dunia itu tujuan utamanya,maka Allah akan letakkan kafakirannya antara kedua matanya.Allah cerai beraikan urusannya,dan dunia pula tidak datang kepadanya melainkan dengan apa yang ditakdirkan untuknya(iaitu dalam keadaan dirinya hina)".

(riwayat at-Tirmizi;dinilai hasan oleh al-Albani)